مراحل انتخاب و خرید اجاق گاز کوهنوردی

مراحل انتخاب و خرید اجاق گاز کوهنوردی
5/5 - (2 امتیاز)

امروزه کوهنوردان برای سفرهای کوهنوردی و کمپینگ‌های طولانی مدت به یک سری تجهیزات نیاز دارند. یکی از این وسایل مهم و ضروری اجاق گاز کوهنوردی است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در سفر هوس نوشیدن یک فنجان چای داغ یا خوردن یک غذای گرم و تازه را داشته باشید در این شرایط اجاق گاز کوهنوردی کمک زیادی به شما خواهد کرد. شاید برای صعودهای یکروزه نیازی به حمل اجاق نداشته باشید. ولی اگر قصد کوهنوردی طولانی مدت را در سر دارید باید حتما به فکر خرید تجهیزات کوهنوردی مناسب به خصوص اجاق گاز کوهنوردی با کیفیت باشید.

اجاق گازهای کوهنوردی انواع مختلفی دارند که همین موضوع باعث می‌شود تا برخی افراد برای خرید آن دچار سردرگمی شوند. ما در این مطلب قصد داریم مراحل انتخاب و خرید اجاق گاز کوهنوردی را مورد بررسی قرار دهیم. برای  تجربه خرید اجاق گاز مناسب و کاربردی همراه ما باشید.

آشنایی با مراحل خرید اجاق گاز کوهنوردی

1. وزن

اولین قدم در انتخاب و خرید اجاق گاز کوهنوردی مناسب و باکیفیت توجه به وزن اجاق است. اگر قصد کوهنوردی دارید باید اجاقی را انتخاب کنید که وزن کمتری داشته باشد تا به راحتی آن را حمل کنید. برای کوهنوردی های چند روزه می‌توان از نوع کوچک آن استفاده کرد ولی در صعودهای طولانی مدت باید حتما اجاق گاز بزرگتری را با خود ببرید زیرا به سوخت بیشتری نیاز دارید.

2. کارایی

دومین مرحله در انتخاب اجاق گاز کوهنوردی کارایی آن است. همان‌طور که می‌دانید برای درست کردن غذا یا نوشیدنی مدام باید در حال جوش آوردن آب باشید در این شرایط باید از سوخت بیشتری هم استفاده کنید اما اگر اجاق گاز کارایی بالایی داشته باشد به سوخت کمتری نیاز خواهد داشت.

3. نحوه عملکرد در ارتفاعات و هوای سرد

همان‌طور که می‌دانید جوش آوردن آب در ارتفاعات بالا کاری بسیار دشوار است، پس انتخاب اجاق گازی که قابلیت به جوش آوردن سریع در این شرایط را داشته باشد از اهمیت زیادی برخوردار است. اجاق گاز باید در شرایط سخت به خوبی عمل کند تا هیچ‌گونه مشکلی برای فرد به وجود نیاید.

4. نوع سوخت

چهارمین مرحله برای انتخاب و خرید اجاق گاز کوهنوردی توجه کردن به نوع سوخت آن است. اجاق گازها بر اساس نوع سوخت و نحوه ذخیره آن به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند که هر کدام را باید بر اساس شرایط سفر انتخاب کرد. مثلا برخی سوخت‌ها مثل گاز در ارتفاعات بالا کم‌فشار می‌شوند.

5. خصوصیات و ویژگی‌های اجاق گاز

از دیگر مراحل انتخاب و خرید اجاق گاز کوهنوردی که از اهمیت زیادی برخوردار است، ویژگی‌های اجاق گاز است. از خصوصیات یک اجاق گاز خوب می‌توان به وزن کم، مدت‌زمان کمتر جوش آوردن، میزان مصرف سوخت و … اشاره کرد. سعی کنید هنگام خرید حتما ویژگی‌های اجاق گاز را بررسی کنید.

سرشعله شان یو s101

 معرفی انواع اجاق گاز کوهنوردی

1. اجاق گاز مخزنی

این نوع اجاق گازها از نوع سیلندری هستند که مخزن آن‌ها توسط گازهای فشرده پروپان یا ایزوبوتان پر شده است تا به راحتی قابل استفاده باشند. اگر قصد خرید اجاق گاز کوهنوردی مخزنی دارید بهتر است بدانید این اجاق گاز به دو نوع اجاق یکپارچه و اجاق از راه دور طبقه‌بندی می‌شود که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارد.

مزایا

  • کم‌حجم و سبک است.
  • کم جا هستند.
  • سریع روشن می‌شوند.
  • شعله آن‌ها به‌آسانی تنظیم می‌شود.

معایب

  • سوخت مصرفی آن‌ها گران است.
  • سوخت آن‌ها محدود است.
  • به علت کوچک بودن نمی‌توان از ظروف بزرگ روی آن استفاده کرد.
  • در شرایط سخت نیاز به سوخت بیشتری دارند.
  • تخمین میزان گاز باقی‌مانده در آن‌ها سخت است.

2. اجاق گاز سوخت مایع

سوخت مصرفی این نوع اجاق گاز نفت سفید، گاز خودرو خالص و تصفیه شده است. این گازها توسط یک شیلنگ به اجاق وصل می‌شوند و در ارتفاعات بالا و شرایط سرد و سخت عملکرد بسیار عالی از خود نشان می‌دهند. اگر قصد کوهنوردی در ارتفاعات بالا را دارید، خرید اجاق گاز کوهنوردی با سوخت مایع می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

مزایا

  • در دسترس بودن سوخت
  • ارزان بودن هزینه سوخت
  • تخمین میزان گاز باقی‌مانده در آن راحت است.
  • در ارتفاعات و هوای سرد بهتر عمل می‌کنند.

 معایب

وزن بیشتری نسبت به سایر اجاق گازها دارد.

نیاز به نگهداری بیشتری دارد.

روشن کردنشان نسبت به نوع مخزنی پیچیده‌تر است.

3. اجاق گاز سوخت جایگزین

این نوع اجاق گازها روز به‌روز در مدل‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند و برای سفرهای کوهنوردی به علت متنوع بودن مورد استفاده قرار می‌گیرند. اجاق گاز سوخت جایگزین در سه نوع دسته‌بندی می‌شوند که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اجاق با سوخت چوب

این اجاق گازها برای زمانی که هیچ‌گونه سوختی به همراه ندارید، مناسب هستند. بسیار سبک و کم‌حجم هستند چرا که نیازی نیست تا سوخت مصرفی را با خود حمل کنید. همان‌طور که از نامشان پیداست با چوب روشن می‌شوند. برخی از آن‌ها در هنگام سوختن چوب قابلیت تبدیل انرژی به برق را دارند که می‌توان با استفاده از یک usb برای شارژ کردن موبایل از آن استفاده کرد؛ اما تنها مشکل آن‌ها این است که در برخی شرایط مانند هوای بارانی و مرطوب پیدا کردن هیزم خشک کار سختی است.

اجاق‌های الکل سوز

این نوع اجاق گاز بسیار سبک وزن بوده و الکلی که برای آن استفاده می‌کنید، ارزان  و در دسترس است. به همین دلیل طرفداران زیادی پیدا کرده است. تنها نکته‌ای که در خرید اجاق گاز کوهنوردی الکل سوز باید به آن توجه داشته باشید این است که این نوع اجاق‌ها گرمای کمتری تولید می‌کنند بنابراین به زمان زیادی برای جوش آوردن آب و پخت‌وپز نیاز خواهید داشت.

اجاق‌های قرص جامد

این نوع اجاق‌ها در بین کوهنوردان پرطرفدار و محبوب است چرا که برخی از آن‌ها بسیار کوچک بوده و در جیب هم جا می‌شوند. برای سوخت این اجاق گاز از قرص‌هایی جامد استفاده می‌شود که حتی بعد از خاموش شدن هم می‌توانید مجددا آن را روشن کنید. از مزایای این نوع اجاق گاز می‌توان به ارزان بودن، وزن کم و کوچک بودن آن اشاره کرد. تنها عیبی که این نوع اجاق گاز دارد این است که در جوشاندن آب به کندی عمل می‌کند و هنگام استفاده از قرص بوی بدی ایجاد می‌شود.

نکاتی مهم برای استفاده از اجاق گاز کوهنوردی

  • هیچ وقت اجاق را داخل چادر یا فضای سربسته روشن نکنید زیرا باعث آتش‌سوزی و حتی مسمومیت می‌شود.
  • قبل از روشن کردن حتما تمام لوله‌ها، شیلنگ‌ها و…را چک کنید تا هیچ‌گونه نشتی نداشته باشد و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • از پایه و تثبیت‌کننده برای هموار شدن آن روی زمین استفاده کنید برخی زمین‌ها سطح ناهمواری دارند و باعث می‌شوند تا اجاق گاز به خوبی روی زمین قرار نگیرد.
علی صفری
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *