5/5 - (4 امتیاز)

چرا به خرید بهترین باتوم کوهنوردی نیاز داریم؟ هنگام پیاده‌روی یا کوهنوردی در مسافت‌های طولانی به یک باتوم کوهنوردی نیاز پیدا می‌کنید. باتوم می‌تواند هنگام بالارفتن از تپه‌ها کمک‌کننده باشد یا حتی به‌عنوان پایه چادر یا سه‌پایه دوربین استفاده شود.

شاید در نگاه اول باتوم کوهنوردی تجهیزاتی ساده‌ای به نظر برسد اما خرید بهترین باتوم کوهنوردی کار مشکلی است و نیاز به دانستن برخی نکات دارد. در این مقاله از زاگرس اسپورت مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین باتوم کوهنوردی را در کنار شما بررسی می‌کنیم.

چرا باتوم کوهنوردی بخریم؟

برخی از مهم‌ترین فواید باتوم کوهنوردی و استفاده از آن عبارت‌اند از:

  • باتوم کوهنوردی از فشاری که سطح زمین به بدن شما وارد می‌کند می‌کاهد و باعث می‌شود فشار زیادی به مچ دست و پا وارد نکنید. همچنین به شما کمک می‌کند تا از سفتی زمینی که دارید بر آن راه می‌روید مطمئن شوید.
  • باتوم کوهنوردی مصرف انرژی شما را کاهش می‌دهد و انرژی‌تان را مدیریت می‌کند. از باتوم کوهنوردی می‌توان به‌عنوان یک تکیه‌گاه برای استراحتی کوتاه در میانه راه استفاده کرد.
  • باتوم‌ها جلوگیری از آسیب وارد بر عضله انگیزه فرد را بهبود می‌بخشند و باعث می‌شوند افراد به مدت طولانی تری از فواید ورزش بهره ببرند.

دکتر گلین هواتسن، متخصص مطالعات کوهنوردی درمورد تأثیر باتوم‌ها می‌گوید: نتایج مدرک قوی ارائه می‌کنند که باتوم‌ها دامنه آسیب ماهیچه را در طی کوه‌پیمایی یک‌روزه تقریباً تا نقطه محو کامل، کاهش می‌دهند.

اگر می‌خواهید بیشتر درباره فواید باتوم کوهنوردی و استفاده از آن در فعالیت‌های گوناگون بدانید، مقاله ما در این رابطه را در بلاگ زاگرس اسپورت بخوانید.

چرا باتوم کوهنوردی بخریم؟
چرا باتوم کوهنوردی بخریم؟

نکاتی که باید هنگام خرید باتوم کوهنوردی به آنها دقت کنید:

شاید بهتر باشد پیش از معرفی انواعی از بهترین باتوم کوهنوردی، چند نکته مهم و کلی را درباره خرید این وسیله بسیار پرکاربرد در کنار شما مرور کنیم. در هنگام خرید باتوم کوهنوردی به این موارد دقت کنید:

  • سیستم تنظیم ارتفاع: قابلیت تنظیم ارتفاع در هنگام خرید باتوم بسیار مهم است. باتوم‌ها معمولاً دارای دو سیستم تنظیم ارتفاع پیچی و ضامنی هستند. هنگام خرید حتماً به این نکته توجه کنید که باتومتان را بتوانید به‌اندازه قدتان تنظیم کنید.
  • قابلیت آنتی شوک: سیستم آنتی شوک در باتوم‌های کوهنوردی به این صورت کار می‌کند که فنری در داخل قسمت داخلی دسته قرار دارد و فشاری را که به پا و قوزک پا منتقل می‌شود را به دست‌ها انتقال می‌دهد.
  • جنس بدنه: در وسایل ورزشی و کوهنوردی جنس مواد به کار رفته در محصول بسیار اهمیت دارد. باتوم کوهنوردی نیز از این قضیه مستثنی نیست. جنس بدنه باید از موادی باشد که علاوه بر استحکام بالا وزن سبکی داشته باشد.
  • نوع دسته باتوم کوهنوردی: این دسته‌ها به دو مدل تقسیم می‌شوند. یکی صاف بوده و دیگری شبیه باتوم‌های چوبی است. نمی‌توان گفت که شکل دسته تأثیری بر راحتی ندارد، اما اینکه راحت است یا نه را شما تعیین می‌کنید. سعی کنید در هنگام خرید باتوم کوهنوردی به جنس دسته آن توجه کنید.
  • تغییر سایز: بعضی باتوم‌های کوهنوردی قابلیت تغییر اندازه دارند و بعضی ندارند. اندازه باتوم ثابت را نمی‌توان تغییر داد. باتوم‌های تلسکوپی کارایی بیشتری دارند و ایمن‌تر هستند. این مدل قابلیت تنظیم ارتفاع که یکی از مهم‌ترین قابلیت‌ها در باتوم کوهنوردی است را دارد.

در نوشته دیگری تحت عنوان راهنمای خرید باتوم کوهنوردی، نکات بیشتری را در این باره با شما در میان گذاشته‌ایم.

انواع مدل بهترین باتوم کوهنوردی
انواع مدل بهترین باتوم کوهنوردی

معرفی چند نمونه از بهترین باتوم کوهنوردی

در این مقاله قصد داریم شما را با مجموعه‌ای از بهترین باتوم کوهنوردی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

باتوم کوهنوردی اسنوهاک مدل ۳۰۵

جنس بدنه این باتوم از آلیاژ آلومینیوم (۷۰۷۵) است. اقلام همراه این باتوم عبارت‌اند از گل برف و گل سنگ. این دو قلم قطعاتی هستند که جنس پلاستیکی دارند و باعث می‌شوند تا باتوم شما در داخل گل و برف و شن فرو نرود.

این باتوم دارای ۱۰ سانتی‌متراسفنج اضافه در پایین دسته بوده و همچنین دارای دستگیره از جنس فوم  ضد تعریق است. جالب است بدانید در دمای فوق سرد قفل این باتوم از کار نمی‌افتد. هم چنین باتوم مدل ۳۰۵ اسنوهاک تا طول ۱۳۵ سانتی‌متر قابل تنظیم بوده و سیستم بست این باتوم کوهنوردی از نوع کلیپسی است.

باتوم کوهنوردی alpenstock دسته فوم (تک عددی)

جنس بدنه این باتوم آلومینیوم بوده و دارای قطعه پلاستیکی گل سنگ است که از فرورفتن کامل دسته در زمین‌هایی که قطعات ریز دانه‌ای نظیر برف یا شن دارند جلوگیری می‌کند.

برای سهولت استفاده از این عصای کوهنوردی ۱۰ سانتی‌متر اسفنج اضافه در پایین دسته تعبیه شده است. دستگیره آن نیز از جنس فوم و ضد تعریق بوده و اگر اهل کوهنوردی در محیط‌های سرد هستید به شما این نوید را می‌دهیم که باتوم کوهنوردی  alphenstock در دمای فوق سرد نیز از کار نمی‌افتد.

وزن این باتوم ۲۱۵ گرم  بوده و فاقد سیستم آنتی شوک است. طول این باتوم را تا ۱۳۵ سانتی‌متر می‌توانید تنظیم کنید و سیستم بست کلیپسی دارد.

باتوم کوهنوردی مسترز مدل Sherpa Tour (یک جفت)

جنس بدنه این باتوم از آلیاژ آلومینیوم ۷۰۷۵ است. با خرید باتوم کوهنوردی مسترز مدل sherpa tour  شما گل سنگ نیز دریافت می‌کنید. خوب است بدانید وزن هرکدام از باتوم‌ها ۲۴۰ گرم بوده و سیستم بست آن‌ها به صورت پیچشی  ساخته شده است.

شما می‌توانید طول این عصای کوهنوردی را تا ۱۳۵ سانتی‌متر تنظیم کنید. طول بسته آن نیز ۶۰ سانتی‌متر بوده و محصول داری ۳ تکه است.

باتوم کوهنوردی اسنوهاک مدل ۳۰۶

جنس بدنه این باتوم آلیاژ آلومینیوم ۷۰۷۵ است. این محصول را همراه با گل سنگ خریداری می‌کنید که حرکت در روز‌های برفی نیز برایتان آسان شود. این باتوم سیستم آنتی شوک یا ضربه‌گیر دارد و تا طول ۱۳۵ سانتی‌متر قابل تنظیم است. باتوم کوهنوردی اسنوهاک مدل ۳۰۶ داری سه‌تکه و بست پیچشی است.

باتوم کوهنوردی کمپردل مدل highlander As (یک جفت)

جنس بدنه این باتوم آلومینیوم t6-7075 و گل سنگ جزء اجناس همراه این عصای کوهنوردی است. جنس سرسخمه باتوم تنگستن و کاربید است و سیستم بست آن پیچشی تعبیه شده است.

این باتوم به صورت سه‌تکه‌ای ساخته شده و طول آن را می‌توانید تا ۱۴۰ سانتی‌متر تنظیم کنید. همچنین این باتوم دارای سیستم آنتی شوک است که همان‌طور که گفتیم باعث جلوگیری از فشار آمدن بیش از حد به پایین‌تنه شما می‌شود. به خاطر مجموعه‌ای از این ویژگی‌هاست که مدل highlander یکی از بهترین باتوم کوهنوردی در بازار ایران به شما می‌رود.

باتوم کوهنوردی کمپردل مدل Peakhunter (یک جفت)

جنس بدنه این محصول آلومینیوم t6-7075 و گل سنگ جزء اقلام همراه آن است. جنس سرسخمه باتوم استیل و تا ۱۲۵ سانتی‌متر قابلیت تنظیم دارد. باتوم کوهنوردی کمپردل مدل highlander As دارای دوتکه و طول بسته آن ۷۶ سانتی‌متر است. این باتوم سیستم آنتی شوک یا ضربه‌گیر ندارد اما سبکی و طراحی ارگونومیک آن باعث می‌شود تا محبوبیت زیادی نزد ورزشکاران حرفه‌ای داشته باشد.

باتوم کوهنوردی اسنوهاک مدل ۳۰۳

جنس بدنه این باتوم آلیاژ آلومینیوم ۷۰۷۵ بوده و دارای ۱۰ سانتی‌متر فوم اضافه در پایین دسته برای راحتی بیشتر است. دو عدد قفل پیچی در دستگیره این باتوم تعبیه شده و دارای دستگیره از جنس فوم ضد تعریق است.

سرسخمه این باتوم از جنس آلیاژ فولاد و درپوش محافظ و مقاوم در برخورد و سایش با سنگ و صخره دارد. وزن باتوم ۲۱۵ گرم است و سیستم آنتی شوک یا ضربه‌گیر ندارد. طول این باتوم تا ۱۳۵ متر قابل تنظیم است و سیستم بست آن به صورت پیچشی طراحی شده است.

باتوم کوهنوردی کمپردل مدل  ridgehiker compact(یک جفت)

جنس بدنه  باتوم  کوهنوردی کمپرل دل مدل ridgehiker compact  از آلومینیوم t6-7075 بوده و گل سنگ جزء اقلام همراه این عصای کوهنوردی حرفه‌ای است. سیستم بست این عصای کوهنوردی با کیفیت کلیپسی و جنس سرسخمه آن تنگستن و کاربید است.

این باتوم سیستم آنتی شوک یا ضربه‌گیر ندارد و طول آن تا ۲۰ سانتی‌متر قابل تنظیم است. ساختار این عصای کوهنوردی ۳ تکه بوده و ۵۷ سانتی‌متر طول آن در حالت بسته است.

باتوم کوهنوردی کمپردل مدل C3 Carbon pro compact (یک جفت)

جنس بدنه این باتومِ سه‌تکه از کربن است و گل سنگ جزء اقلام همراه آن ارائه می‌شود. سیستم بست این باتوم کلیپسی و جنس سرسخمه آن از تنگستن و کاربید تهیه شده است. این محصول سیستم ضربه‌گیر یا آنتی شوک ندارد و می‌توانید طول آن تا ۱۲۰ سانتی‌متر تنظیم کنید. طول بسته شده عصای کوهنوردی کربن پرو کامپکت ۵۷ سانتی‌متر است. اگر به دنبال خرید بهترین باتوم کوهنوردی هستید می‌توانید باتوم کمپردل مدل c3 را در گزینه‌های خود داشته باشید.

جمع‌بندی: بهترین باتوم کوهنوردی را از زاگرس اسپورت خریداری کنید.

در این مقاله به معرفی چند نمونه از بهترین باتوم‌های کوهنوردی پرداختیم و سعی کردیم پیش از آن بگوییم این وسیله مهم در کوهنوردی چه فوایدی دارد و هنگام خرید آن باید به چه نکاتی دقت کنیم. اگر اکنون و با خواندن این توضیحات مشتاق به خریدن باتوم کوهنوردی شده‌اید، به شما نوید می‌دهیم که تمامی این باتوم‌ها در فروشگاه زاگرس اسپورت موجود هستند.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت ما به آدرس www.zagrossport.com به سراغ تهیه و خرید انواع وسایل کوهنوردی حرفه‌ای بروید یا به شعبه فروشگاه فیزیکی ما واقع در آدرس زیر مراجعه کنید:

اصفهان،خیابان عبدالرزاق،جنب بانک سپه،طبقه فوقانی،زاگرس اسپرت